Terwijl we ons voorbereiden op de komende tournee met de productie CREOLE, nemen we even de tijd om de cast en hun persoonlijke achtergrond goed voor te stellen. Als volgende: Ser Sebico.
Hoe zou je jezelf voorstellen? Mijn naam is Ser. Het is een afkorting voor Sergy maar iedereen zegt Ser. Ik ben danser, choreograaf, producer en dj. Ik ben een rustig persoon maar open, ook al zie ik er soms niet zo uit haha! Maar we kunnen praten over alles. Dat is ook iets wat ik interessant en belangrijk vind naast de dingen die ik doe. Ik wil bezig zijn met het leven, psychologie, delen, leren van elkaar, en dat liefde centraal staat.
Wat is jouw achtergrond / jouw cultureel erfgoed? Ik ben geboren in Paramaribo, Suriname. Daar ben ik opgegroeid, deels in het district Commewijne (Nieuw Amsterdam) tot mijn 12e jaar, en daarna verhuisde ik naar Nederland. Mijn vader is van inheemse afkomst en geboren in Venezuela, mijn moeder is geboren in Suriname en van Javaanse afkomst. Ik ben voornamelijk opgevoed door mijn moeder, de Javaanse kant. De overgrootouders van mijn moeder kwamen vanuit Java als contractarbeiders naar Suriname. Er is weinig bekend over mijn vaders kant, helaas. Ik ken wel de moeder en vader. Bij hen kwam ik vaak als kind.
Alle castleden van CREOLE hebben op de een of andere manier een band met het land Suriname. Wat betekent deze relatie voor jou persoonlijk? Ik kan mijn jeugd in Suriname herinneren als de dag van gister. Familie, opvoeding, vrienden, school, eten. We praten nog dagelijks Surinaams in het huis. Ik heb nog steeds veel familie daar wonen. Zo wel van mijn moeder en vaders kant. Ik was in 2011 begin 2012 voor t’ laatst in Suriname. Niet voor vakantie (ook al hebben wij er wat leuks van gemaakt) maar we moesten eigenlijk Nederland verlaten. Mijn moeder en stiefvader hebben destijds veel moeten regelen voor ons kinderen om uiteindelijk toch in Nederland te kunnen blijven. Het is uiteindelijk gelukt! Nederland heeft me veel gegeven. Veel mogen zien en leren als in normen en waarden. Nu is het die 2 werelden bij elkaar brengen. Zien en voelen wat voor mij in het heden werkt en wat niet. Door nog dagelijks Surinaams te praten, en door de manier waarop we de dingen doen, blijft onze connectie met elkaar en het land sterk.
Wat leidde je naar de cast van CREOLE? Hoe is de ervaring tot nu toe voor jou geweest? Mijn interesse in deze productie ontstond door Shailesh zelf, die al een beetje vertelde over zijn plannen tijdens de vorige voorstelling AVATÃRA, waar ik ook in danste. Hij vertelde al een beetje over CREOLE en het ontstaan van het idee. Dit wekte bij mij een paar vragen op en die ging ik al een beetje onderzoeken. Destijds heb ik mijn moeder wat vragen gesteld over haar familiegeschiedenis. Diezelfde vragen stelde ik aan mijn vader, om er achter te komen dat er niet veel bekend is over mijn vader zijn familie geschiedenis. Dit liet mij beseffen dat er nog wat verborgen ligt binnen mezelf, alle vragen die ik had/heb over de inheemse kant. Ook al ben ik opgevoed door mijn moeder, ik voel wel de connectie met de geschiedenis van mijn vaders familie. En met het besef dat ik nog veel te leren heb over deze kant, kwam ook de beslissing om mee te doen met CREOLE. Met het idee om hier dieper op in te gaan en zien/ voelen wat er uit komt.
Grootouders van Ser’s oma van moederskant
Het begrip ‘creolisering’ wordt gebruikt voor de vermenging van verschillende culturen die samenkomen en één geheel vormen. Naast de Surinaamse cultuur is de Caribische cultuur een sterk voorbeeld van deze ontwikkeling. Kun je een persoonlijke ervaring delen, of een inzicht dat het concept van creolisering weerspiegelt in jouw eigen leven? Eerst wist ik niet wat creolisering betekende. Ik was alleen bekend met het woord Creole. Afstammelingen van Surinaamse slaven (Afrikanen). Door deels eigen onderzoek en wat Shailesh er over vertelde werd het duidelijk. Ik ben er een van, haha! Gemengd bloed. Ik denk dat het woord creolisering niet bekend was in mijn omgeving destijds, omdat het vanzelfsprekend was door veel gemengde families en vrienden om mij heen.
Hoe heeft jouw unieke culturele achtergrond invloed gehad op jouw benadering van dans en beweging? Ik was hier eerst niet zo mee bezig. Maar als ik er over na ga denken, komt Jaran képang in mij op. Jaran képang, een Javaanse paardendans waar de dansers in trance raken door geesten van paarden of andere dieren (Of dit gezond is voor de dansers is ook te bevragen). En ik denk dat dit mijn kijk op manieren van (lelijk) bewegen indirect heeft beïnvloed. Als kind heb ik veel van deze dans gezien. Ik vond het leuk hoe de dansers bewogen als ze in trance waren. Ik moest altijd een opmerking over maken bij mijn moeder.
Is er een speciale boodschap die je zou willen delen? Ik heb heel veel zin in deze reis met iedereen!